Letos se nás do oficiální akce Do práce na kole zapojilo 24: z Českých Budějovic, Nového Jičína, Prahy-Krče, Ostravy-Hrušova a Zlína. Ivana Bilavčíková, hlavní sestra oční kliniky Gemini, se opět stala nejlepší ženou Zlínska.  V obrovské konkurenci najezdila nejvíce ze všech přihlášených žen a nechala před sebou dokonce pouze čtyři muže. Již v loňském roce zvítězila v ženské kategorii, poté co ujela 1 254 km, v letošním roce přidala ještě 346 km navrch.

 

V dubnu, ještě před zahájením letošní soutěže Do práce na kole, poskytl primář Stodůlka organizátorům akce ( spolku Auto*Mat) rozhovor:

Po kolikáté se zaměstnanci Kliniky Gemini do výzvy Do práce na kole zapojí?

Účastníme se akce už dlouho. Do práce na kole se uskuteční poosmé, my se letos zapojíme už popáté za sebou.

Kolik se jich účastní?

Každoročně jsou to desítky zaměstnanců a je jich stále více. Z pohledu oční kliniky Gemini byl rekordní loňský rok, do akce se zapojilo 30 zaměstnanců ve třech městech (Zlíně, Ostravě a Českých Budějovicích). Hlavní sestra, která i v předchozích ročnících přesáhla hranici tisíce kilometrů, loni ujela úctyhodných 1 254 kilometrů a stala se tak nejlepší ženou Zlínska a také nejlepší ze všech zaměstnanců Gemini v akci Do práce na kole.

Musíte je hodně motivovat, nebo se hlásí sami?

Naši zaměstnanci akci dobře znají, proto nyní už jen posíláme informační email, že do výzvy opět jdeme, že klinika platí registrační poplatek a připomínáme podmínky a smysl akce. Zaměstnanci se hlásí sami, účastní se rádi o akci se baví mezi sebou, těší se a motivují se navzájem.

V minulých ročnících bodovala klinika Gemini také v kategorii Cyklozaměstnavatel. Jak se vám to podařilo? Jak konkrétně zaměstnance podporujete?

Cyklistiku podporujeme neformálně a přirozeně tím, že například já jezdím na kole do práce téměř celoročně. Tedy pokud není moc sněhu nebo opravdu moc neprší. Také jsme měli úspěšný cyklistický teambuilding, který se u nás jmenuje Geminiáda. Vždy jsme měli pro zaměstnance kolárnu a v letošním roce jim budujeme ve Zlíně kolárnu novou. Vloni jsme se zúčastnili cyklo rally s názvem Zlínská kola – předjízdy Barum Rally – v počtu zhruba deseti zaměstnanců. Také jsme zaměstnancům nechali za zvýhodněnou cenu vyrobit cyklodresy s logem kliniky Gemini, které jsou velmi oblíbené. Plánujeme vypsat soutěž, kdo se na kole dostal v tomto drese nejdále nebo nejvýše.

Sám na kole jezdíte? Spíš sportovně o víkendech, nebo po městě?

Jak jsem uvedl, jezdím denně na kole do práce. Ve volném čase jezdím moc rád na horském kole v lesích okolo Zlína. Nejraději mám hřebenovku od Čertových skal u Lidečka po modré přes vrhy Klášťov (730 mnm) a rozhlednu Doubrava (676 mnm) do Zlína. Cyklistika v rozmanitém lesním terénu mě baví více než po cestách. Do města ale jezdím také. Je to ekologičtější než jezdit autem.

Co vás na tom baví?

Cykloturistika je dynamičtější než pěší turistika a to mně vyhovuje. Za stejnou dobu vidíte více krajiny, podáte větší sportovní výkon a při jízdě v terénu se jedná po komplexní pohybovou aktivitu na zdravém vzduchu. Líbí se mně pestrost – při jízdě do kopce vysoká fyzická zátěž, při jízdě dolů koncentrace a dovednost, potřeba umět reagovat na různorodý povrch. Na kole se dá jezdit téměř celoročně.

Pozorujete, že má jízda na kole pozitivní vliv na vaše zdraví? Nebo na zdraví vašich zaměstnanců?

Určitě to tak je. Já ráno jedu většinu cesty do práce na kole vstoje, abych se lépe protáhl. Vyloženě se na to těším a pokud výjimečně musím jet autem, tak mě ranní protažení na kole chybí. Lidé, kteří pravidelně sportují jsou odolnější psychicky i fyzicky. Pokud jezdí ve skupině, podporuje to kolektivní cítění. Někteří naši zaměstnanci a manažeři jezdí na kole opravdu výkonnostně a účastní se i těch nejtěžších okolních amatérských cyklo závodů jako je Drásal. Jedna sestřička například jezdívala mnoho let do práce a zpět denně 60 km, než se přestěhovala do Zlína. Ta měla tak „našlapáno“, že pak s klidem ujela i většině chlapů ve firmě.

Proč by se podle vás měli lidé do výzvy Do práce na kole zapojit?

Je to akce podporující zdravý a ekologický životní styl. Ukážeme tím veřejnosti i politikům, že cyklistika je populární a měla by se podporovat, protože má potenciál učinit život hlavně ve městech podstatně zdravější a příjemnější. Jsem přesvědčen, že podstatně k tomu přispějí elektrokola. Například ve Zlíně řada lidí bydlí na severním nebo jižním svahu města a cesta zpět domů z práce nahoru do kopce je pro ně příliš namáhavá, a proto na kole do práce nejezdí. S elektrokolem to hravě zvládnou nahoru i s nákupem a nemusí jezdit autem. Politici by měli zlepšovat podmínky pro cyklisty i elektro-cyklisty, abychom nemuseli dýchat tolik zplodin z aut.