6.11.2025
Zhoršené světelné podmínky nebo špatné počasí v podzimním období přispívá ke zvýšené nehodovosti řidičů. Nejsou to však jediné příčiny. Často tomu přispívají neléčené či nekorigované oční vady, o kterých mnozí řidiči ani nevědí.
Užívání brýlí či kontaktních čoček za volantem podceňuje až 20 % řidičů. Přitom oční vady jako dalekozrakost, vetchozrakost, astigmatismus či krátkozrakost nesmírně ovlivňují schopnost člověka řídit dopravní prostředek, proto má mnoho lidí nutnost nosit brýlovou korekci vyznačenu i v řidičském průkazu.
Nebezpečí představuje také oslnění řidiče, které může zaskočit i ty, kteří nemají žádnou oční vadu. V těchto případech je dobré sáhnout po brýlích, které mají speciální úpravu jakou jsou zbarvená nebo antireflexní sklíčka. Paní Petra Minaříková z oční optiky Gemini doporučuje:
„Ideální, hlavně při jízdě v noci, jsou skla s úpravou DrivePro, jejich součástí je žlutooranžové rozjasňující zabarvení.
Brýle Drivewear kombinují fotochromatickou technologii s polarizací a reagují i za čelním sklem auta. Čočky mění barvy podle podmínek, tedy za šera, denního světla nebo silného slunečního záření. Blokují 100 procent UV záření.“
Existují i faktory, které však použití jakýchkoliv brýlí vidění nezlepší. Nejčastěji se jedná o oční onemocnění šedý zákal či šeroslepost. Při šedém zákalu, který postihuje až půl milionu Čechů, si řidič všímá zamlženého vidění, vyšší citlivosti na oslnění i zkresleného vnímání pozorovaného objektu. Toto onemocnění lze přitom rychle a bezpečně odstranit ambulantním zákrokem. Naopak šeroslepost je neoperovatelnou životní komplikací:
„Onemocnění se projevuje zhoršeným nebo zaniklým viděním za šera, obtížemi spojenými s orientací ve tmě nebo v mlze a pomalejším přizpůsobováním zraku při přechodu ze světla do tmy. Příčinou je většinou špatná funkce zrakových tyčinek v oku. Při tomto onemocnění by se měl řidič, pokud možno, řízení za šera a v noci raději vyhnout,“ popisuje přednosta sítě očních klinik Gemini, MUDr. Pavel Stodůlka.
Pozornost je také nutno věnovat celkovému zdravotnímu stavu řidiče. I obyčejné nachlazení může být nebezpečné, protože nelze kýchnout si s otevřenýma očima. Kýchací reflex vždy doprovází stažení několika skupin svalů, včetně svalů víček. Jedno kýchnutí za volantem může kromě nebezpečného manévru způsobit i 10 metrů jízdy poslepu (na dálnici i 30 metrů).




